21. maijā Organiskās sintēzes insitūtā (OSI) ar savu biotehnoloģiju komercializācijas pieredzes stāstu iepazīstināja ķīmijas zinātņu doktors Scott Dax (ASV). Zinātnieks ir jaunu zāļvielu atklāšanas un attīstības eksperts ar vairāk kā 25 gadu pieredzi zāļu izstrādē un ideju komercializācijā.
Lekcija notika laikā, kad “BioPhoT” platformas dalībnieki gatavojas prezentēt savas idejas ekspertu komisijai, kas vērtēs gan zinātnieku radīto ideju tirgus potenciālu, gan idejas autora spēju pārliecinoši piedāvāt risinājumu.
Daloties profesionālajā pieredzē zāļvielu izstrādē, Scott Dax iztirzāja katru šī sarežģītā procesa posmu un sniedza praktiskus ieteikumus, kāds datu kopums nepieciešams katrā izstrādes posmā un kā zinātniekiem prezentēt savu ideju, lai tā piesaistītu investoru un lielo farmācijas uzņēmumu interesi.
Zinātnieku, kurš vēlas savu zāļvielu piedāvāt lielajiem tirgus spēlētājiem, Scott Dax tēlaini salīdzināja ar kosmonautu, kurš meklē finansējumu trim ekspedīcijām uz Mēnesi, turklāt nav droši zināms, vai kaut viena no tām būs veiksmīga. Ar šādu līdzību viņš vērsa uzmanību uz viena medikamenta izstrādes izmaksām un varbūtību nonākt līdz aptieku plauktiem. Viena medikamenta radīšana, izejot katru no testēšanas fāzēm, izmaksā no vairākiem simtiem miljonu līdz pat dažiem miljardiem eiro. Process var aizņemt pat 20 gadus. Tādēļ likmes, lai ķīmiķu un biologu radītais ieinteresētu tirgus spēlētājus, ir ļoti augstas.
Scott Dax uzsvēra, ka viens no veiksmes stūrakmeņiem jebkura jomas zinātnieku projekta veiksmīgai attīstībai ir komandas izveide – plaša, starpdisciplināra, kurā, ja nepieciešams, pārstāvēti arī finansisti, juristi un citi speciālisti. Tāpat viņš akcentēja, cik būtiski ir laikus prognozēt kļūdas un sagatavot plānu to risināšanai. Vēl kāds universāls ieteikums – zinātniekiem, izstrādājot savu projektu, vērts bieži un daudz uzturēt dialogu ar potenciālā produkta gala lietotāju. Scott Dax gadījumā viņš bieži runājis ar pacientiem, kuru ārstēšanai viņa komanda izstrādāja zāles. “Esiet atvērti arī neērtajiem jautājumiem – spēja tos ņemt vērā un risināt būs jūsu spēka atslēga,” tā Scott Dax.
Lektors norādīja, ka, gatavojoties piedāvāt savu zinātnisko ideju investoriem, ir būtiski domāt par veidu un valodu, kādā sarunāties ar biznesa spēlētājiem. Šai auditorijai izšķiroši saklausīt, ka zinātnieka ideja ne vien risina kādu aktuālu problēmu, bet – šis risinājums nesīs peļņu. Savas lekcijas noslēgumā Scott Dax rezumēja: “Atcerieties, investoru alkas nopelnīt vienmēr ir lielākas par bailēm zaudēt!”
Dr. Scott Dax darbības jomas aptver organisko ķīmiju, zāļvielu atklāšanu, farmakoloģiju, ražošanas tehnoloģijas un intelektuālā īpašuma aizsardzību. Pašreiz viņš vada kompāniju DRx Pharma Consulting & Services. Klientu lokā ir farmaceitiskās kompānijas, akseleratori un inkubatori, riska kapitālisti, bezpeļņas organizācijas, kontraktpētniecības uzņēmumi, jaunuzņēmumi, kā arī juridisko pakalpojumu sniedzēji. Scott Dax līdz šim nodrošinātais investīciju kopapjoms pārsniedz 100 miljonus ASV dolāru.